onsdag 21 december 2011

Snart jul

Jaha så är det snart jul igen då.
En tid full av planering, planering och ännu mera planering börjar
ta slut. Uppbådandet av en energi som inte alltid finns kan jag sluta med.
Det mesta är klart... nästan allt faktiskt. Tack vare min eviga planering.

Jag tjatar kanske om det en hel del, men jag ljuger inte. Planering är det som gör
att hela vårt familjeliv fungerar. Är Daniel borta har jag bara mig själv som ska
rodda runt allt vad familjeliv heter.

Jag har svårt att tro att någon kan få ihop ett heltidsjobb, studier på 25%,
vara ledare på barngymnastik, egen träning och hälsa och fortfarande hinna
med hus och hem någorlunda utan att planera.

Jag har inte alltid den energi jag skulle behöva men vad kan jag göra åt det?
jag har valt att skaffa mina barn och min familj, jag har valt att jobba heltid och studera
samtidigt för att jag vill utvecklas. Jag har valt att vara ledare på barngymnstiken
för att jag vill vara ett gott föredöme för mina barn. Vill ställa upp för deras aktiviteter
som jag anser att en förälder ska göra om man har möjlighet.
Jag är en sån som är helt övertygad om att
familj och karriär kan kombineras, om bara viljan finns.

Det är jobbigt som FAAN ibland men allting går, men hjälp av en massa planering.
Vissa dagar önskar även jag att jag får kliva in till lagad mat, nystädat hem,
glada och nöjda barn och bara lägga i mig i min säng och dra något gammalt
över mig. Men det kan jag inte göra. Jag har ett ansvar att ta hand om mina barn
och är maken borta, vilket han ju är ganska ofta, så är det bara jag som är kvar.
Det är något jag visste när min man gick in i firman/började jobbet. Han skulle
ligga ute väldigt mycket. Så jag var fullt medveten om allt detta, och ett arbete
behöver man ju ha.

Jag klagar jag också, ibland väldigt mycket... jag blir också vansinnigt trött och
vill sova, skrika, gapa och bara ge upp, men för mig är inte det ett alternativ.
Men det som inte dödar gör dig starkare.

Jag är där jag är i livet därför att jag och vi har gjort de val vi har gjort. Vad som än
händer och sker i livet och i framtiden så är det olika val vi gör livet som leder oss dit.
Jag kommer inte att kunna skylla på någon annan eller påstå att jag inte vet hur jag
hamnade där jag är, för allt detta beror på de val jag själv har gjort, för mig och min familj.

Nu ska det bli skönt att ha familj och några dagar senare även vännerna runt omkring
mig för att samla lite energi inför det kommande året.

Kram på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar